lördag 20 september 2008

Speldefinition


Äntligen var det dax för mig att göra detta.
Vad är ett spel?

- Det innehåller en aktivitet som gör att spelaren känner sig delaktig och utmanad.
Olika aktiviteter ska finnas att gör för att man ska kunna göra meningsfulla val, som leder till mål i spelet. Utan meningsfulla val.

- Det finns regler som begränsar våra val och aktiviteter.
Reglerna styr spelaren genom hela spelet.
Reglerna skapar konflikt i spelet, konflikt kan vara mellan spelarna eller mellan spelaren och spelet. Det kan vara hinder som hindrar att göra visa saker i spelet.
Konflikt och regler är ungefär samma sak. Det är reglerna som bildar och styr konflikten.

Mål är viktig del för att spelaren ska känna sig motiverad för att spela.
Tema i spelet är viktig beroende på vad det är för spel, vilken typ av spel det är. Det är tema som oftast stärker upplevelsen i spelet.

T.ex. Att leka med en boll är ingen spel. Man passar bollen till sin vän som passar tillbaka. Inga regler och inget mål = meningslöst!

Röj är ett pusselspel som bara är ett ren system spel. Jag har fortfarande inte fattat vad det går ut på men spelet saknar tema och upplevelse. Man känner sig inte motiverad till att fortsätta klicka på cp-rutor för att man "sprängs" typ hela tiden. Plus att det finns inga regler förklarade. När man starta spelet så börjar man klicka direkt.

Doom3 är otroligt go skräck spel. Den har jätte stark tema. Utan temat så hade det varit precis som CS (Counter Strike) med svag tema där det skulle kunna vara sträckgubbar som springer och skjuter istället för poliser och terrorister, skulle vara lika kul.

1 kommentar:

Ola Janson sa...

Ok, jag tror jag behöver en komplettering här. En formulering som sammanfattar alltihop. Spel är: osv osv. Det som står under spel i nationalencyklopedin.

I min värld känns det lite kort. Jag bad om 500-1000 ord och detta är bara dryga 250.

Koka ner och förtydliga din definition. Dryga ut dina exempel.